Golfenergie compenseert schommeling zon en wind

Golfenergie compenseert schommeling zon en wind

Bij te veel zon of wind wordt het energieoverschot tijdelijk opgeslagen in batterijen of tegen een lagere prijs verkocht. Bij een te lage opbrengst zijn fossiele brandstoffen nodig. Energie uit golven lijkt een veelbelovende aanvulling: de constante aanwezigheid van golfslag maakt deze opwekkingsvorm stabiel, voorspelbaar en betrouwbaar. Maar de hoge kosten en uitdagingen van testen op zee belemmeren vooralsnog de markttoepassing. Startups Weco en AE WaveHexapod brengen daar verandering in met innovatieve wave energy converters. Samen met onder meer fieldlab Campus@Sea faciliteert InnovationQuarter hun ontwikkeling.

"Het grote voordeel van golfslag is dat die er altijd is", stelt Jan-Hendrik Schretlen, medeoprichter van Campus@Sea. "De opbrengst van zonne- en windparken fluctueert. Golfenergie kan periodes van windstilte of bewolking overbruggen, zonder de inzet van megabatterijen, die alleen geschikt zijn voor kortetermijnopslag." Jan-Hendrik ziet de oplossing in de energiemix. "De zee wordt steeds meer ingezet als waardevolle en duurzame energiemotor."

Energie uit verticale én horizontale beweging
De ondernemers van Weco (Wave Energy Collective) en AE WaveHexapod zijn niet de eersten die markttoepassingen voor deze veelbelovende opwekmethode ontwikkelen. Eerdere innovaties liepen vooral stuk op de hoge kosten van reparaties na stormen op zee. De twee Zuid-Hollandse startups pakken het anders aan. Waar eerdere wave energy converters alleen de op- en neergaande bewegingen omzetten in energie, benutten zij ook de horizontale golfbewegingen. En dat verdubbelt de efficiëntie.

Weco ontwikkelt een drijvende cilinder die haaks op de golven ligt. "Simpel gezegd zet een soort fietsdynamo in de cilinder de golfbewegingen om in energie", legt oprichter Luc Hogervorst uit. De opgewekte stroom wordt vervolgens per kabel naar een tussenstation op land of zee vervoerd. "Bijvoorbeeld een windpark met bestaande kabelinfrastructuur." Met een breedte van 2 meter en diameter van een halve meter is de cilinder veel kleiner en zo’n 50 keer lichter dan eerdere converters met een vergelijkbaar vermogen. "Daarmee verlagen we de bouw-, installatie- en reparatiekosten, en maken we de installatie op zee eenvoudiger – we gebruiken dezelfde verankeringstechnologie als schepen."

Lees hier meer

Bron: InnovationQuarter

Deel artikel



Meest gelezen