Blog: Kleine kool, grote verandering

26-08-2019    11:04   |    Michael Sempf

Een weblog van Michael Sempf, Specialist Marketing bij groenteveredelingsbedrijf Rijk Zwaan. Hij schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Het is een oud gezegde van de oorspronkelijke bevolking van Amerika, maar actueler dan ooit tevoren. ‘When the last tree is cut down, the last river poisoned, the last fish caught, only then men will discover that money cannot be eaten.’ De afgelopen weken moest ik vaak aan deze woorden denken. Zeker toen ik met 40.000 anderen afgelopen juni meeliep in een klimaatdemonstratie in Aken. Het was indrukwekkend om te zien hoeveel mensen - jong en oud - willen vechten voor een gezonde toekomst voor onze kinderen en kleinkinderen.

Die gezonde toekomst begint uiteraard bij jezelf. De laatste jaren let ik steeds meer op mijn leefstijl. Wat kan ik zelf anders doen om de aarde te ontzien? Natuurlijk lukt dat mij niet altijd, zeker omdat ik voor mijn werk vaak moet reizen. Toch probeer ik zoveel mogelijk de fiets te nemen en gezond te eten. Sinds twee jaar ben ik veganist, dus eet ik geen enkel dierlijk product meer. Dat zorgt niet alleen voor een lagere CO2-footprint, maar is ook beter voor mijn lichaam. De gezondheidsklachten die ik ruim twee jaar geleden had, triggerden mij hiervoor te kiezen.

Ik ben blij dat ik bij Rijk Zwaan werk, waar een gezonde toekomst onze stip aan de horizon is. Als marketingspecialist probeer ik samen met mijn collega’s creatieve concepten te ontwikkelen die mensen verleiden om die gezondere keuzes te maken. CabbisiTM is zo’n concept.

Deze saladekool is een ‘new kid on the block’. Net als de rest van de koolfamilie heeft hij gezonde inhoudsstoffen. In de Verenigde Staten zorgden deze de afgelopen jaren voor een ware kale-hype. Verder verschilt Cabbisi in alles van traditionele kool, die door zijn grote formaat onhandig is om te snijden en vooral gebruikt wordt in warme gerechten. Cabbisi is klein, makkelijk te bewerken, heeft een sappige, zoete smaak en is bedoeld om rauw te eten. Gemixt met sla levert dat een verrassend smakelijke, crispy salade op.

Kool als een ingrediënt voor salades is voor veel consumenten nieuw. Toch hebben wij er vertrouwen in dat we stap voor stap deze markt kunnen ontwikkelen, ook gesterkt door de reacties van deelnemers aan het marktonderzoek in Duitsland en Groot-Brittannië. Hun aanvankelijke scepsis - ‘Ik ben geen kooleter’ - verruilden zij voor enthousiasme. In de houding van consumenten zo’n grote verandering realiseren zal zeker tijd vergen. Toch denk ik dat het concept vleugels kan krijgen. Hoe klein ook, Cabbisi kan zo hopelijk een bijdrage leveren aan een betere leefstijl voor nu én een gezonde toekomst voor onze kinderen.



Reacties (1)

Evelien at 26.08.2019

Klinkt goed! Wanneer is Cabbisi op de markt?

Reageer op dit bericht

Meer nieuws