Blog: Nieuwe, duurzame verpakking? Bescherm uw ontwerp!

07-06-2019    09:03   |    Goedemorgen

Een weblog van Rudi Riemens, octrooigemachtigde en partner bij Octrooibureau EP&C in Rijswijk. Hij schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Ik zie het de laatste tijd steeds vaker op borrels en bijeenkomsten: er staan niet alleen chips en nootjes op tafel, maar ook groentes zoals snacktomaatjes. Heel gezond en helemaal van deze tijd. Elke supermarkt verkoopt dit soort snacks, maar wat valt op als je er eens goed naar kijkt? De snoeptomaatjes van verschillende producenten en winkels zitten nog steeds vaak in dezelfde soort verpakkingen: hoge, doorzichtige plastic emmertjes. Weinig onderscheidend.

Plastic schaamte
Door “plastic schaamte” kiezen consumenten bovendien steeds vaker doelbewust voor groente en fruit die verpakt zijn in een duurzame verpakking. Tuinders en toeleveranciers voelen dit uitstekend aan en komen nu in een rap tempo met duurzame alternatieven. Creatieve oplossingen van bijvoorbeeld karton die er vaak fantastisch uitzien én functioneel zijn.

Onderscheidend element
Een creatieve verpakking is een belangrijk onderscheidend element van uw verse product. Het zorgt ervoor dat consumenten doelbewust uw groente of fruit kunnen gaan kopen en niet per ongeluk van een veel mindere kwaliteit die er “toevallig” veel op lijkt.

Bescherm uw unieke verpakking
Het is dan ook van essentieel belang dat de nieuwe verpakking goed beschermd wordt. Doet u dit niet, dan kan uw verpakking - waar uw ontwerpers tijd en moeite in gestoken hebben - vervolgens schaamteloos door anderen worden nagemaakt.

 

Modelbescherming
Bescherming kan bijvoorbeeld door er een modelaanvraag voor in te laten dienen. Hiermee kan de uiterlijke vormgeving exclusief voor u worden beschermd. De verpakkingen op de foto hierboven zijn mooie voorbeelden die zeker voor modelbescherming in aanmerking zouden komen.

Let op de details
Het is dan wel belangrijk om bij het vastleggen van een ontwerp goed na te denken over de manier waarop dit wordt gedaan. Wat er in de afbeeldingen van een modelaanvraag wel of juist niet te zien is, zal later doorslaggevend kunnen zijn. Het weergeven van details betekent het claimen daarvan. Disclaimen kan door het weglaten van details of door ze te stippelen. Dit kan vervolgens gecombineerd worden met een meervoudige modelregistratie om zo tot een maximale beschermingsomvang te komen.

Koopje!
Wist u dat u voor €1.310,- al een gemeenschappelijk Europees Community design kunt laten aanvragen dat dan exclusiviteit kan bieden voor alle 28 landen van de Europese Unie? Een waardevolle investering.

25 jaar lang exclusiviteit
Juist nu veel producenten van verpakking wisselen, is het een uitgelezen moment om ervoor te zorgen dat uw creatieve, duurzame en mooie ontwerp van u blijft. De bescherming geldt namelijk voor de komende 25 jaar, mits u de instandhouding elke vijf jaar verlengt. Het houdt uw product al die jaren dan niet alleen goed en duurzaam verpakt maar ook nog eens herkenbaar dankzij de exclusieve modelbescherming. Zo zal de consument in het vervolg precies weten welke van die lekkere zoete snacktomaatjes hij of zij in de supermarkt moet kopen.


Reacties (2)

Jola 2 weeks ago

Ik ben je enorm dankbaar voor je eerlijke en goed onderbouwde blogs, so keep up the good work!
Kan ik gebruik maken van een fragment van jouw blog? Www.wiebelter.info/blog

Dank

Evelien 1 week ago

Dag Jola, dank voor jouw reactie. Stuur even een berichtje naar bd@epc.nl.
Vriendelijke groet, Evelien

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Jetzt geht's los...

In heel Nederland komen vandaag fikse buien met onweer voor. Op verschillende plaatsen in het land braken vanochtend al branden uit door...

Instagram: Terug naar 1920

Wim Peters Kwekerijen laat vol trots op Instagram weten al meer dan honderd jaar een familiebedrijf te zijn. Dat wordt bewezen met een foto...