Blog: 'Schaf keurmerken voor duurzaamheid af'

08-02-2018    09:21   |    Goedemorgen

Een weblog van Ronald Hoek, exclusief voor Goedemorgen. Hoek is als directeur Operations verantwoordelijk voor de domeinen IT, Product Development, Digitalisering, Data Science, Operations en HR bij AgroEnergy.

“Groei voeding met duurzamer keurmerk zet onverminderd door”, kopte het artikel van IRI Nederland. IRI is een bedrijf dat zich richt op het verschaffen van marktinformatie door het volgen, registeren en analyseren van consumptiepatronen bij consumenten. Eind 2017 publiceerde deze organisatie cijfers over de ontwikkeling van duurzame voeding. De verkoop van voeding met een duurzaamheidsclaim groeide in het eerste half jaar van 2017 met 29%. Vooral keurmerken zoals ‘Beter Leven’ laten hoge groeicijfers zien.

Tegelijkertijd is er bij consumenten verwarring ontstaan over de betekenis en waarde van duurzaamheidskeurmerken. Binnen de ISO-organisatie is een voorstel aangenomen voor de ontwikkeling van een norm voor duurzaamheidskeurmerken. Dat is een logische ontwikkeling omdat er altijd partijen zijn die misbruik maken van een trend of het net wat minder nauw nemen met de principes van zo’n keurmerk. Ook de ACM heeft hierover een rapport opgesteld. Het vertrouwen van de consument is in het geding.

Hoewel niet ieder keurmerk even betrouwbaar is, kunnen we wel stellen dat de aandacht voor duurzaamheid op het gebied van voedsel, grondstoffen en leefomgeving positief is. Het stimuleert investeringen in duurzaamheid. Het is belangrijk dat we met elkaar oog hebben voor de impact van onze productie en consumptie op de maatschappij. Wat zou het betekenen voor onze economie en onze maatschappij als duurzaam de nieuwe standaard is?

Bewustzijn groeit verder. Ook bij mij persoonlijk. Binnenkort maak ik de overstap naar een elektrische auto. Volledig elektrisch met een kleine ‘range’. Dat zal best spannend worden af en toe. Vooral in de winter. Maar ik vind het de juiste stap: geen CO2 meer uitstoten tijdens het autorijden. Uit een analyse van TNO blijkt dat een volledig elektrische auto bij gebruik van groene stroom een 70% lagere CO2-uitstoot heeft t.o.v. een gemiddelde benzineauto.

Duurzaamheid is in de tuinbouw al jaren een stevig thema. De sector is cruciaal in de energietransitie en verduurzaming van ketens. We willen daar een stevige bijdrage aan leveren. We ondersteunen de glastuinbouw bij het exploiteren en optimaliseren van geothermieprojecten. Daarnaast helpen we tuinbouwondernemers met het terugdringen van het energieverbruik en met energetische verduurzaming. We zijn founding father van Benefits op Nature en erg blij dat we via onze diensten een bijdrage kunnen leveren aan de duurzaamheidsambities van tuinders. Een van de deelnemende bedrijven is onlangs zelfs genomineerd voor de WKO duurzaamheid Award. Een bevestiging dat geloof en investering in duurzaamheid ook positief uitstraalt op de tuinbouwonderneming. Met of zonder keurmerk.


Reacties (1)

Marcel Kortekaas at 08.02.2018

Ik begrijp dat de titel is gekozen om te prikkelen.
Wat de tuinbouw branche goed doet is samenwerken. Dan is het slim om gebruik te maken van collectieve merken als keurmerk. Om gebruik te mogen maken van een collectief merk moet je voldoen aan bepaalde minimale eisen. Daar moet je dan met zijn allen achter gaan staan en diegene die zich niet aan de regels houden op aanspreken. Dan heeft het voeren van een collectief merk zin voor de leverancier en voor de consument. Ook dit is een mooie methode om de innovatie van de Nederlandse tuinbouw te beschermen.

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Er is er weer eentje jarig!

Onze fotograaf Glenn is jarig. Niet dat hij veel tijd heeft om jarig te zijn, want hij moet KAS Magazine opmaken. Die gaat immers maandag...