Blog: Zachte vaardigheden, keiharde noodzaak

06-03-2019    09:05   |    Goedemorgen

Een weblog van Eric Flinterman. Hij is sparringpartner voor ondernemers in de tuinbouw bij ABAB Accountants en Adviseurs. Flinterman schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

De technische ontwikkelingen gaan in razend tempo. Kunt u het allemaal nog bij te houden? Waarschijnlijk niet. Maar is het wel zinvol om te proberen alle technische ontwikkelingen te blijven volgen? Wat mij betreft niet.
Technische bedrijven en hun jonge hoogopgeleide mensen passen de nieuwe technieken ook in de tuinbouw steeds vaker toe. We zijn gewend in onze sector zelf een grote bijdrage te leveren aan technische ontwikkelingen, zowel in de teelt als in de techniek daaromheen. Misschien moeten we daar als ondernemer gewoon mee stoppen. Laat het over aan de jonge talentvolle generatie die niet belemmerd wordt door vastgeroeste patronen.

Talenten willen groeien
Door uw zachte vaardigheden te ontwikkelen kunt u jong talent boeien en binden. Dit is niet alleen goed om uw bedrijf optimaal te managen en te laten groeien, maar ook om echte innovatie te realiseren. Zachte vaardigheden zijn te leren zodat u het beste uit jong talent haalt. Niet alleen het beste voor u, maar ook voor de betreffende medewerker. We zijn gewend om het beste uit een medewerker te willen halen vanuit de gedachte wat het beste voor het bedrijf is. Logisch!
Maar de tijden zijn veranderd. Het is steeds belangrijker geworden wat het voor de medewerker oplevert. Hier bedoel ik zeker niet als eerste het inkomen. Vooral persoonlijke groei en waar de medewerker energie van krijgt spelen een steeds grotere rol.

Drijfveren als managementinstrument
Door te sturen op drijfveren en waarden (waar staat u voor) heeft u het meest krachtige managementinstrument in handen. En dat is sterker dan handboeken vol met instructies en procedures! Heeft u uw drijfveren weleens besproken met uw personeel?
Voor uw klanten geldt hetzelfde. Het is van levensbelang om te weten wat hen beweegt en waar ze warm van worden. Van uw goedbedoelde uitgebreide technische verhaal en certificeringen worden klanten echt niet blij. Uw interesse in hen, dát geeft emotie en binding!
Steek daarom minder tijd in technische overleggen. Kijk naar de mensen om u heen en benoem wat u ziet, hoort en voelt.  Het zal u verbazen dat innovatie sneller gaat, ook al lijkt u daar minder mee bezig te zijn.
Ontwikkel uw zachte vaardigheden, dat is keiharde noodzaak voor uw bedrijf.


Reacties (1)

Peter Smulders at 07.03.2019

Wat sla je met deze blog de spijker op zijn kop, Eric. De drijfveren kénnen van je medewerkers, én daar als manager optimaal op in spelen, is erg belangrijk. Juist in deze tijd.
En dat niet alleen om je medewerkers enthousiast te maken (en te houden). Maar óók om talenten te ontdekken zodat je die kunt benutten voor je bedrijf. Uiteindelijk snijdt het mes dan aan twee kanten: Je medewerker voelt zich gewaardeerd. En jij maakt optimaal gebruik van de capaciteiten en talenten van jouw medewerkers.

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Jetzt geht's los...

In heel Nederland komen vandaag fikse buien met onweer voor. Op verschillende plaatsen in het land braken vanochtend al branden uit door...

Instagram: Terug naar 1920

Wim Peters Kwekerijen laat vol trots op Instagram weten al meer dan honderd jaar een familiebedrijf te zijn. Dat wordt bewezen met een foto...